Villkor 2025 06 18

Allmänt

Dessa villkor tillämpas vid beställning av medlemskap i ”Lär & utforska”, Beatnic Förlag KB. Avtalet ingås i samband med att du blir medlem, du får explicit meddela att du accepterar villkoren.

Villkoren gäller både om du är konsument eller företagskund (även en skola/kommun som tecknat medlemskapet refereras här som företagskund). Vissa delar av Villkoren gäller enbart om du är konsument i enlighet med vad som följer av gällande lagstiftning till skydd för konsumenter. Med ”konsument” avses en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, dvs. för sitt privata bruk.

Vid beställning behöver du ange en e-postadress till vilken vi skickar deltagarlänk, olika typer av material samt nyhetsbrev till. Det är ditt ANSVAR att uppmärksamma om dessa e-postmeddelanden hamnar mejlens skräpkorg eller om de inte alls når fram. Att e-postmeddelanden når fram är grunden för att tjänsten ska kunna levereras och finns problem gör vi tillsammans en problemlösning.

Medlemskap som omfattas av Villkoren

En föreläsning om 60-80 minuter hålls för er som är medlemmar varje månad online i enlighet med kalendariet som finns på http://www.rymdkunskap.se/x . Varje medlem får vid starten av medlemskapet information hur man ansluter till föreläsningen via e-post.

Det går att ta del av inspelad föreläsning under aktuell månad och information skickas till medlemmarna via e-post hur man kan ta del av den.

Varje vecka skickas cirka 10 länkar till externt material via e-post, länkarna öppnas alltid i ett separat fönster för att markera att vi varken gör anspråk på någon upphovsrätt för dessa sidor. Inte heller tar vi ansvar för dessa sidors innehåll.

Ett medlemskap för en privatperson får användas av alla i det egna hushållet. Ett medlemskap för en person ”i tjänsten” och som betalas av en organisation med ett organisationsnummer gäller att medlemskapet bara får användas av en person, t.ex. på ett omsorgsboende eller annat. Undantag kan göras genom en separat överenskommelse.

Extra föreläsningar, evenemang eller litteratur kan eventuellt erbjudas som inte ingår i medlemskapet (men kan ibland göra det), separata villkor för liknande presenteras då det är aktuellt. 

Personuppgifter

Vi är ålagda att följa GDPR. De personuppgifter som du samtycker till att vi får behandla om dig förvaras säkert bakom lösenordskyddade system och vi låter inte några andra ta del av dessa uppgifter (undantaget är om rättskipande myndighet med lagstöd kräver detta).

Vi behöver hantera en e-postadress till dig för att kunna leverera det som ingår i medlemskapet. Vi behöver även hantera uppgifter som faktureringsunderlag och telefonnummer för att hantera medlemskapet, uppkoppling samt betalning.

Än så länge använder Rymdkunskap.se inte cookies. Zoom, Youtube och andra externa tjänsteplattformar använder cookies och de har egna medgivanden och villkor för dessa.

Beställning, orderbekräftelse och uppsägning av medlemskap

För att bli medlem meddelar du oss, t.ex. via e-post eller telefon, att du önskar bli medlem. Om inte alla uppgifter som vi behöver för att handlägga medlemskapet framgår i den initiala kontakten ombeds du komplettera med de uppgifter som behövs. Du får sedan villkor att bekräfta (det räcker att du svarar ”Jag accepterar villkor datum xxxxxx” via den e-postadress som tjänsten ska levereras på). Därefter får du som en bekräftelse på medlemskapet ett ”Välkommen”-mejl.

Ditt medlemskap gäller för 12 månaders på varandra följande föreläsningar.

Medlemskapet förlängs därefter med 12 månader om du inte säger upp prenumerationen senast den 1: a i månaden för den första föreläsningen du erbjöds (och förhoppningsvis även tog del av), året efter. Var den första föreläsningen du erbjöds att ta del av (och igen -förhoppningsvis även deltog i direkt eller i efterhand) den som genomförs t.ex. 202508, så är sista dag att säga upp medlemskapet för det påföljande året 20260730 via telefon eller via e-post (kontakt@beatnic.se).

Uppsägningar tidigare än efter 9 föreläsningar under ett medlemsår måste ske skriftligt via brev. Du hittar kontaktuppgifter på vår hemsida. T.ex. var den första föreläsningen du erbjöds i augusti kan du använda e-post eller telefon för uppsägning efter föreläsningen i april, för uppsägning innan dess sker den via vanligt brev. En uppsägning avser det påföljande medlemsåret. Någon återbetalning medges inte när prenumerationen sägs upp i förtid.

Utebliven betalning gäller inte som uppsägning.

Priser och betalning

Aktuella ordinarie priser för medlemskapet finns på hemsidan, rymdkunskap.se/x

Priser anges i svenska kronor, exklusive moms. Vid beställning av medlemskap utanför Sverige kan kostnad tillkomma då fakturering och betalningslösning kan medföra högre kostnader för oss.

Fakturabetalning medges för organisationer med ett organisationsnummer, en fakturaavgift om 40 kr per faktura tillkommer. Vid försenad betalning av faktura kan påminnelseavgift samt dröjsmålsränta tillkomma.

Vid kortbetalning samarbetar Rymdkunskap.se med Worldline Pay-By-Link, (rekommenderade av Nordea). Genom systemet skickas en betalningslänk via sms eller mejl som man sedan kan använda vanligt bankkort för att betala online. Det tillkommer 3% av köpesumman i avgift. Det går också att betala via Swish. Kvitto skickas med epost efter betalning via kort eller Swish.

Leveransproblem

Vid förseningar av leveransen kommer du att meddelas om detta via e-post, det kan ha naturliga orsaker som sjukdom, olyckor och förhinder. Vi tillämpar force majeure, d.v.s. om något inträffar som för oss inte är förutsägbart och som gör att vi inte kan fullfölja våra åtaganden, som t.ex. naturkatastrofer och krig.

Ångerrätt och återbetalning för konsumenter

Ångerrätt gäller bara köp över disk i affär, inte applicerbart här.

Reklamation

Som konsument har du rätt att reklamera en vara eller tjänst om tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag, när det gäller vår prestation. Sådant som ligger utanför vår räckvidd att kunna styra över, t.ex. din internet-förbindelse, din hårdvara/dator eller din möjlighet att ta del av föreläsning så som driftproblem med Zoom eller den plattform vi publicerar föreläsningen (eller om du inte klarar av hanteringen så att du t.ex. inte har något ljud) kan inte reklameras. Inför ditt första deltagande av en online-föreläsning, när du inlett ditt medlemskap, erbjuder vi en testuppkoppling vid ett separat tillfälle så att handhavande problem är lösta till den aktuella föreläsningen.

Ändring av villkor

Vi kan komma att uppdatera Villkoren från tid till annan. Du får då de nya villkoren tillsänt via e-post. Accepterar du inte de nya villkoren behöver du meddela oss detta inom 10 dagar från att de skickats till dig. Hör vi inget ifrån dig i denna fråga gäller de nya villkoren mellan oss och dig. Väljer du att inte acceptera nya villkoren fortsätter de gamla villkoren som du redan godkänt att gälla tills tiden för medlemskapet löper ut.

Tvistlösning konsument

Vid eventuell tvist har du som konsument möjlighet att få din sak prövad av Allmänna reklamationsnämnden enligt de regler som gäller för nämndens verksamhet. Du kan få information om Allmänna reklamationsnämndens verksamhet på arn.se och postadressen är Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.

Som konsument har du vidare möjlighet att vända sig till EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning. Tvistlösningsplattformen går att finna via http://ec.europa.eu/odr.

Tillämplig lag och tvist

Svensk lag tillämpas på Villkoren och avtalet mellan dig och oss. Tvister avgörs av allmän svensk domstol.